#چهره‌های_زمان برنامه جدیدی از انتشارات دیداری شنیداری، موسسه انسان شناسی و فرهنگ

برای ارج گذاشتن بر خدمات پرارزش بزرگان فرهنگ و هنر معاصر، چه آنها که به دلیل حوزه کاری خود شناخته‌تر هستند و چه آنها که جز در حوزه‌های تخصصی خودشان، ممکن است کمتر شناخته شده باشند ولی ارزش بزرگی در زمینه‌های علم و فرهنگ و هنر داشته‌اند، موسسه انسان شناسی و فرهنگ از سال گذشته برنامه‌هایی ویدیویی را طرح‌ ریزی کرد که عنوان #چهره‌های_زمان را دوست ارجمند و عضو شورایعالی موسسه انسان شناسی و فرهنگ آقای محمد‌رضا‌ اصلانی، پیشنهاد کردند.
این برنامه سرانجام پس از نزدیک به یک سال کار  با همکاری یک تیم حرفه‌ای به سرانجام رسید و از هفته آینده روزهای شنبه و سه‎‌شنبه بر روی کانال‌های ما (تلگرام، اینستاگرام و سایت‌هایمان)  پخش خواهد شد. امیدواریم این خدمت کوچک پاسخی شایسته این نام‌های بزرگ باشد. مدیریت انتشارات دیداری – شنیداری موسسه انسان شناسی و فرهنگ در اینجا با ذکر نام گروه همکاران این برنامه تشکر عمیق خود را از این همراهی که ثمره‌ای به باور ما خوب داشته است ابراز می‌کند و امیدواریم این ویدیو‌های یک دقیقه‌ای که در هرکدام با یک موسیقی که خاص هر کدام ساخته شده، با متنی ویژه که برای هر شخصیت نوشته شده و عکسی و کلامی زیبا همراه هستند، مورد توجه و علاقه دوستان قرار بگیرند و تا جایی که ممکن است آنها را به اشتراک بگذارند.

#چهره های_زمان
نگارش متن: ناصر فکوهی
عکس، گوینده متن: مهرداد اسکویی
موسیقی: بردیا صدرنوری
تنظیم ویدئو: حامد کلجه‌ای

تهیه شده در :
انتشارات دیداری شنیداری
موسسه انسان شناسی و فرهنگ

پخش: شنبه و سه شنبه‌ها در شبکه‌های مجازی موسسه انسان شناسی و فرهنگ. لطفا در هم رسانی این ویدئو ها یاری رسان باشید.

@Anthropology_Iran
@IIAC_AV_Productions
@fakouhin
@Mehrdad.oskouei_official
@bardiasadrenoori.official
@hamed_Kolajei

آلبوم «تا تو با منی» منتشر شد/ اجرای آثار بزرگان ادبیات به خوانندگی داود فتحی

به آهنگسازی ناصر ایزدی و همراهی ارکستر ملی «مهر»؛

آلبوم «تا تو با منی» به آهنگسازی ناصرایزدی، همراهی ارکستر ملی «مهر» و خوانندگی داود فتحی با اجرای آثار شاعران مطرح معاصر کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش»، آلبوم «تا تو با منی» عنوان تازه‌ترین اثر تولید شده از سوی موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری است که با آهنگسازی و رهبری ناصر ایزدی، همراهی ارکستر ملی «مهر» و خوانندگی داود فتحی منتشر شده است.

در این آلبوم آثاری از شاعران مطرح معاصر کشورمان از جمله هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، سیمین بهبهانی، سهراب سپهری، حمید مصدق و گلچین گیلانی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. ضمن اینکه علیرضا دریایی نوازنده ویولن و مجید واصفی نوازنده تار در دو بخش آلبوم به اجرای تک نوازی پرداخته‌اند.

علیرضا دریایی، حامد ابراهیمی، رضا رضاپور، سامان محمدنبی، روژین عدالت، سارا نادری، بردیا امیری، حسین واحدی، میثم رضایی مهر، نازنین طهرانی نوازندگان ویولن، علیرضا دریایی، حمیدرضا باقری، احمدرضا نیکخو، روژین عدالت نوازنده ویولن آلتو، نیلوفر ابراهمی نوازنده فلوت، محمد حسین غریبی نوازنده ویولنسل، علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، علی شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، نیلوفر هداوند نوازنده تارباس، دنیا فتحی نوازنده پیانو، امیرشکرآبی نوازنده تمبک، علیرضا دریایی تک نواز ویولن، مجید واصفی تک نواز تار و صحرا شعبانی(همخوان) اعضای گروه نوازندگان ارکستر ملی «مهر» را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه پرهام عرب طراح گرافیک، محسن آزاده عکس، یاسر فلاح پور – استودیو «پژواک» ( ضبط موسیقی)، صادق نوری – استودیو «مدرن» (ضبط خواننده، میکس و مسترینگ) نیز دیگر عوامل اجرایی آلبوم «تا تو با منی» هستند.

آلبوم «تا تو با منی» به آهنگسازی و رهبری ارکستر ناصر ایزدی، همراهی ارکستر ملی «مهر» و خوانندگی داود فتحی توسط موسسه فرهنگی هنری «راد انو اندیش» تولید شده و پخش از آن نیز توسط «نشر و پخش جوان» صورت گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه نسخه فیزیکی آلبوم می توانند با مراجعه فروشگاهای عرضه محصولات فرهنگی هنری، شهر کتاب‌ها و سامانه www.lorcastore.ir نسبت به خرید اثر اقدام کنند. این در حالی است که نسخه دیجیتالی آلبوم نیز از طریق سامانه «بیپ تیونز» قابل عرضه است.

طبق اعلام موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به دلیل رعایت موازین بهداشتی و پیشگیرانه در جهت مقابله با شیوع ویروس «کرونا»، این آلبوم طی روزهای پیش رو برای آن دسته از مخاطبانی که مایل به خرید اثر هستند از سوی موسسه «رادنواندیش» به آدرس مورد نظر ارسال می‌شود. لازم به توضیح است که برای تقاضای بیش از پنج عدد در شهر تهران ارسال بصورت رایگان صورت می‌گردد.

علاقه‌مندان برای تهیه آلبوم «تا تو با منی» می‌توانند جهت سفارش به شماره تلفن 88528147 و 88528148 موسسه فرهنگی «رادنو اندیش» تماس بگیرند.

محمد دولو؛ عکاس پیشکسوت حوزه موسیقی و ورزش درگذشت

محمد دَوّلو از عکاسان پیشکسوت موسیقی و ورزش کشورمان که سابقه‌ای طولانی در عکاسی از هنرمندان صاحب نام حوزه موسیقی ایرانی و چهره‌های فوتبال داشت، روز یکشنبه دوازدهم مرداد ماه دار فانی را وداع گفت.
مرحوم دولو از جمله هنرمندانی بود که طی سال‌های متمادی در دو حوزه ورزش و موسیقی تصاویر متعددی را به ثبت رسانده بود.
آیین بزرگداشت این هنرمند یک بار در مراسم تجلیل از پیشکسوتان ورزش ارتش در سال ۱۳۹۰ و یک بار در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرّم (نوای خرّم) برگزار شده بود.
این هنرمند پیشکسوت در آیین نکوداشتی که چهاردهم مرداد ماه سال ۱۳۹۵ طی برگزاری مراسم افتتاحیه سومین جشنواره موسیقی نوای خرّم صورت گرفت، گفته بود: «نزدیک به ۶۰ سال است که به طور مستمر با هنرمندان فعال عرصه موسیقی در ارتباط هستم و این باعث افتخار من است که موفق به عکاسی بسیاری از هنرمندان و استادان این عرصه شدم. جالب اینکه خیلی از هنرمندانی که امروزه به عنوان استاد و مدرس موسیقی مشغول به فعالیت هستند، عزیزانی بودند که من در دوره کودکی، زمانی که در اردوهای مدرسه حضور پیدا می‌کردند، عکاسی می‌کردم و امروز باعث مباهات و افتخار من است که در میان برخی از آن‌ها حضور پیدا کرده‌ام.»

هفتمین جشنواره و جایزه همایون خرّم در سال 1400 برگزار می‌شود. (امسال برگزار نمی‌شود)

ستاد دائمی جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) اعلام کرد که با توجه به شرایط ناشی از بیماری کووید 19 و عدم امکان برنامه­ ریزی برای اجراهای صحنه­ ای و گروهی بخش رقابتی، هفتمین جشنواره و جایزه همایون خرّم در سال 1400 برگزار می­شود. (امسال برگزار نمی­شود) بردیا صدرنوری مدیرمسئول موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش و مدیرجشنواره و جایزه همایون خرّم در توضیح این خبر افزود:

–  جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) یک گردهمایی رقابتی سالانه و بزرگ موسیقایی است که از سال 1393 به نام آهنگساز بزرگ و اخلاق­مدار کشورمان، زنده یاد مهندس همایون خرّم و با هدف ترویج موسیقی اصیل و ملی ایرانی در میان کودکان و نوجوانان زیر 18 سال شکل گرفت و در طی 6 دوره برگزاری مستمر آن، هر ساله شور و هیجان فراوانی را در بین هزاران کودک و نوجوان علاقمند به موسیقی ایرانی ایجاد نمود و انگیزه آنان را برای توجه بیش از پیش به این سبک موسیقی به عنوان میراث معنوی و فرهنگی کشور عزیزمان افزون کرد. در این میان حضور هنرجویان از همه استان­های کشور و بسیاری از شهرها و روستاها، با همراهی مدرسین و آموزشگاه­­ های موسیقی و به ویژه همراهی خانواده­ های هنرجویان، از مهمترین دستاوردهای جشنواره 6 ساله نوای خرّم است. همه اینها، جشنواره و جایزه همایون خرّم را به رویدادی تاثیرگذار و سرآمد در حوزه فرهنگ و هنر بدل نموده است. بنابراین بدیهی است که که باید این دستاوردها و کیفیت جشنواره را پاس داشت و دستاوردهای آن را فدای برگزاری در هر شرایطی و به هر شیوه و کیفیتی نکرد؛

–  برنامه­ ریزی برای برگزاری هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم 7) طبق روال سنوات پیشین پس از اتمام جشنواره ششم آغاز شد. اما شرایط روز جامعه ناشی از بیماری کووید 19 و نیز تبعات آن، ستاد جشنواره را به این جمع بندی رساند تا با بررسی و تحلیل تمامی زوایا و شرایط، برای برگزاری جشنواره هفتم نوای خرّم تصمیم ­گیری نماید؛

–  بخش اصلی و مهم جشنواره نوای خرّم، بخش رقابتی و اجراهای صحنه­ ای کودکان و نوجوانان در حضور داوران جشنواره و مخاطبین است که هر ساله با حضور پرشور هنرآموزان، خانواده­ ها­، مدرسین موسیقی، مسئولین آموزشگاه­ های موسیقی و نیز علاقمندان در طی 4 تا  8 روز در تهران برگزار می­شود. با وضعیت کنونی و پیش­بینی­ ها در مورد وضعیت چند ماه آتی بیماری کووید 19، برنامه­ ریزی اجراهای حضوری و صحنه­ ای غیرممکن به نظر می­رسد. کما اینکه بر اساس مجوز صادره از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری مراسم جشنواره در زمان مقرر مشروط به تصمیم و مجوزهای ستاد ملی مبارزه با کرونا شده است. از طرفی با توجه به زیرساخت­ های فنی موجود و کیفیت اینترنت و به تبع آن کیفیت صدا و تصویر، امکان اجرای زنده (لایو) و داوری همزمان به صورت جدی و با کیفیت مناسب، امری محال است که قطعا سناریوی اجرای مرحله رقابتی به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی را منتفی می کند. تکیه بر اجراهای ضبطی هم معیار مناسبی برای داوری­ها نیست و از اهداف جشنواره به دور است و به هیچ عنوان ویژگی ­ها و امتیازات اجرای زنده صحنه­ ای در حضور هیات داوری و تماشاگران را ندارد؛

–  بخش مهم دیگری از جشنواره نوای خرّم، بخش اجراهای گروهی و اجراهای آموزشگاه ها است که از دستاوردهای پرارزش جشنواره به شمار می­رود و به واسطه آن هر ساله گروه های موسیقی بسیاری در رده سنی کودک و نوجوان به صورت آزاد، آموزشگاهی یا در مدارس تشکیل میشود. با توجه به شرایط موجود، امکان جمع شدن و تمرین گروه ها در فضاهای سربسته و آموزشگاهی بسیار سخت و پرریسک است و ستاد جشنواره به هیچ وجه تمایل ندارد که به انگیزه شرکت در جشنواره، اسباب این دورهمی را فراهم نماید. برگزاری جشنواره بدون این بخش هم مغایر اهداف جشنواره در تشویق هنرآموزان به تشکیل گروه و انجام فعالیت ­های موسیقایی گروهی است؛

–  لذا با توجه به جمیع جهات، ستاد جشنواره به این جمع بندی رسید که برای حفظ سلامتی هنرآموزان، خانواده­ ها و مدرسین موسیقی، هفتمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرمّ 7) را به سال 1400 موکول نماید. به امید آنکه با الطاف الهی تا آن زمان شرایط برگزاری یک جشنواره با کیفیت در حد و اندازه موسیقی اصیل و ملی ایران و نام استاد همایون خرّم فراهم شود؛

–  ستاد جشنواره برای حفظ ارتباط با هنرآموزان، اعضای گروه­ های موسیقی و آموزشگاه­ های شرکت کننده در دوره­ های پیشین جشنواره به عنوان اعضای فعلی خانواده نوای خرّم و نیز برای جذب اعضای جدید در این خانواده بزرگ، برنامه­ هایی را تدارک دیده است که به مرور از طریق درگاه های www.radnoandish.com وwww.khorramfestival.com  و صفحه نوای خرّم در اینستاگرام (navaye_khorram) و سایر رسانه­ ها اطلاع­ رسانی خواهد نمود.

 

ستاد دایمی برگزاری جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم)

همایون خرّم؛ عاقلِ عاشق

بردیا صدرنوری؛ نوازنده پیانو، مشاور امور فرهنگی و هنری، مدیر جشنواره و جایزه همایون خرّم

به نام خالق هنر

همایون خرّم؛ عاقلِ عاشق

امروز سالروز تولد آهنگساز، نوازنده ویلون و هنرمند اخلاق­مدار، مهندس امیرهمایون خرّم است. کیفیت زندگی 82 ساله مهندس همایون خرّم می­‌تواند نمونه­‌ای ناب از یک هنرمند اصیل ایرانی و الگویی مناسب برای فرزندان ایران زمین باشد.

تربیت در خانواده­ای اصیل و فرهنگی، بهره‌مندی هنری و اخلاقی تمام و کمال از مکتب استاد صبا، تحصیلات آکادمیک در رشته مهندسی، نوازندگی و آهنگسازی و خلق ملودی‌های ماندگار، معلمی و تربیت شاگردان فراوان،ایمان قلبی، ممارست و خودسازی مستمر، تقیّد به آداب اجتماعی، خانواده دوستی، سلامت نفس و نفروختن هنر به هر قیمتی و به هر کس و …،  همه و همه بخشی از ویژگی­‌هایی است که ایشان را نام ­آور کرده ­است. این­ ویژگی‌ها می­‌تواند سرمشق خوبی برای نوجوانان و جوانان هنرآموز باشد. آنان که به دور از هیاهوی زندگی امروزی و نگاه­‌های تک بعدی، هیجانی، نمایشی و افراطی در هنر، باید بدانند رمز موفقیت در زندگی، ترکیب عقل و عشق و آمیختن منطق و احساس، در کنار پایبندی به بسیاری اصول اخلاقی و ممارست در تعلیم است. ویژگی که استاد خرّم بدان آراسته بود.

مهندس رضا خرّم فرزند استاد خرّم در کتاب «بس نکته غیر حسن بباید …» که به قلم وی و دوست مهربان، علی وکیلی (از شاگردان استاد خرّم) از سوی انتشارات موسسه فرهنگی و هنری رانواندیش منتشر شده، آورده است که: “همایون خرّم مجموعه­‌ای از عقل و عشق بود و نشان داد که آبِ عقل و عشق می­‌تواند به یک جو برود. البته تحت شرایطی او عشق و عقل را لازمه پرواز می‌­دانست اما نه با تعبیر دو بال یکسان برای پرواز. بلکه معتقد به این عبارت شمس تبریزی بود که می­‌فرماید عقل، آدمی را تا در بارگاه می‌برد اما برای ورود به بارگاه می­‌بایست عقل را یک سو نهاد و با عشق وارد شد. فی­‌الواقع پدر در تمام امور زندگی کاملاً از عقل بهره می‌جست و معتقد بود در کلیه موارد باید تفکر کرد و تصمیمات عقلانی گرفت.”

امروز و در آستانه نودمین سالروز ولادت همایون خرّم، جای شادمانی بسیار است که دیده می­‌شود راه هنری و اخلاقی او در میان نسل جدید هنرآموزان، مستدام است. حضور چشمگیر کودکان و نوجوانان علاقمند موسیقی در شش دوره  جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) شاهدی است بر این مدعا.

پیوند فرهنگی نسل جدید و نسل پیشین هنرمندان اصیل موسیقی، به واسطه ملودی­‌ها،آهنگ­ها، ترانه­‌ها و اشعار همیشه زنده، جاودانگی این میراث معنوی را نوید می‌­دهد و در این میان، بی‌­شک هنر و اخلاق هنرمندان بزرگی چون همایون خرّم، نقش به سزا و موثری در این انتقال میراث فرهنگی به نسل­‌های آینده دارد.

به قول حضرت حافظ:

روز اول که سر زلف تو دیدم گفتم

که پریشانی این سلسله را آخر نیست

سر پیوند تو تنها نه دل حافظ راست

کیست آن کش سر پیوند تو در خاطر نیست

سفری عمیق به درون زندگی

یادداشت روزنامه ایران، پانزدهم اردیبهشت نود و نه درباره آهنگ “ژرفا”

Our Vulnerability in coping with new conditions on this planet has taught us that
“Life” needs to be redefined with a deeper look.
“Profundity” is an inner journey into life’s depth.

شرایط این روزهای جهان هستی به ما آموخت که:
زندگی با نگاهی عمیق تر و ژرف، نیازمند بازتعریف است.
“ژرفا” سفری است درونی به اعماق زندگی.
بردیا صدرنوری