نیایش

«نیایش» تک‌نوازی پیانو بردیا صدرنوری و بی کلام است.

آلبوم بی‌کلام «نیایش» با تک‌نوازی پیانو بردیا صدرنوری پنجشنبه اول آذر هم‌زمان با برگزاری کنسرت «ره عشق» به نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری و نوازندگی ویولن علیرضا چراغچی در تالار وحدت، به‌صورت رسمی رونمایی خواهند شد.

آلبوم بی‌کلام «نیایش» نیز متشکل از ۹ قطعه بی‌کلام با نام‌ های «بی کران»، «خواستن»، «ابهام»، «سرگشتگی»، «عشق»، «رویا»، «نیایش»، «بهشت»،«سماع» که بردیا صدرنوری به عنوان آهنگساز و نوازنده پیانو در این اثر حضور داشته است. ناصر ایزدی مدیر موسیقی، پرهام عرب طراح گرافیک، مهرناز کرمی مشاوره هنری، امید نیک‌‌بین (استودیو شهر صدا) میکس مسترینگ، حسین حاجی بابایی عکاس هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان اعضای گروه اجرایی حضور دارند.

بردیا صدرنوری  نوازنده پیانو و علیرضا چراغچی نوازنده ویولن ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه اول آذر تازه‌ترین کنسرت خود را در قالب یک اجرای دو نوازی پیانو و ویولن با عنوان «ره عشق» برگزار خواهند کرد. در این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی است قطعاتی در دستگاه‌های ماهور، اصفهان و چهارگاه با اجرای آثاری از آهنگسازان صاحب‌نام موسیقی کشورمان از جمله پرویز یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، همایون خرم، اسدالله ملک، انوشیروان روحانی و تعدادی دیگر به مخاطبان ارائه می‌شود.

عاشقانه در باران

آلبوم «عاشقانه در باران» با شعر و دکلمه بابک صدرنوری و موسیقی بردیا صدرنوری است.

آلبوم «عاشقانه در باران» اثر تازه‌ای از موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» است که مشتمل بر ۲۱ قطعه موسیقایی با شعر و دکلمه بابک صدرنوری و آهنگسازی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری است که در این اثر ناصر ایزدی به‌عنوان مدیر موسیقی، پرهام عرب طراح گرافیک، حمیدرضا یاسوری صدا بردار، امید نیک‌بین (استودیو شهر صدا) میکس مسترینگ، مریم صدرنوری طراح جلد، مهرناز کرمی مشاور هنری، عوامل اجرایی را تشکیل می‌دهند.

«عاشقانه در باران»، «رنگین کمان عشق»، «تا بهاری دیگر»، «شاعرتر از همیشه»، «پنجره تنهایی»، «هفت سین»، «صدای فاصله‌ها»، «با این همه درد»، «سکوت و فریاد»، «باران که می‌بارد»، «آسمان شاعر شده است»، «وسعت خوشبختی»، «در آغوش باد»، «سفرهای بی‌انجام»، «خنده‌های تو»، «آرامش دریا»، «در انتظار مهتاب»، «حدیث دلتنگی»، «هوای تازه»، «بغض هزار ساله» و «انتظار بی‌پایان» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.

بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و علیرضا چراغچی نوازنده ویولن ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه اول آذر تازه‌ترین کنسرت خود را در قالب یک اجرای دو نوازی پیانو و ویولن با عنوان «ره عشق» برگزار خواهند کرد. در این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی است قطعاتی در دستگاه‌های ماهور، اصفهان و چهارگاه با اجرای آثاری از آهنگسازان صاحب‌نام موسیقی کشورمان از جمله پرویز یاحقی، حبیب‌الله بدیعی، همایون خرم، اسدالله ملک، انوشیروان روحانی و تعدادی دیگر به مخاطبان ارائه می‌شود.

تجلیل از شرکت کنندگان پذیرفته شده رشته موسیقی جشنواره “نوای خرّم” با انتشار اطلاعیه‌ای صورت گرفت؛

هنرجویان شرکت کننده ادوار مختلف جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) که طی سال های ۹۶ و ۹۷ در رشته موسیقی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها پذیرفته شده اند، مورد قدردانی قرار خواهند گرفت.

با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) تمامی هنرجویان شرکت کننده ادوار مختلف این رویداد موسیقایی که طی سال های ۹۶ و ۹۷ در رشته موسیقی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها پذیرفته شده اند، در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره موسیقی نوای خرّم تجلیل می شوند.

دبیرخانه جشنواره با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده تمامی هنرجویانی که در دوره های قبلی و فعلی جشنواره موسیقی نوای خرّم شرکت کرده و پس از آن نیز موفق به پذیرش در رشته موسیقی یکی از مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها شدند، می توانند ضمن تماس با دبیرخانه جشنواره موسیقی نوای خرّم و ارائه تصویر کارت دانشجویی خود نسبت به ثبت نام در فهرست این بخش اقدامات لازم را انجام دهند.

پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای  هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال، هشتم تا  تا بیست و دوم آذر سال ۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدر نوری در فرهنگسرای نیاوران تهران و تالار وحدت برگزار می شود.

در این دوره از جشنواره که با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبان دوستداران موسیقی اصیل ایرانی است، نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام استادان روح‌الله خالقی، مجید وفادار، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسدالله ملک که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت خواهند کرد.

مهلت ثبت نام پنجمین جشنواره نوای خرّم تمدید شد

دبیرخانه پنجمین جایزه و جشنواره همایون خرّم ( نوای خرّم 5) مهلت ارسال آثار هنرمندان متقاضی را تا روز 5شنبه دهم آبان ماه 1397 تمدید کرد.

به گزارش روابط عمومی پنجمین جایزه و جشنواره همایون خرّم (نوای خرّم 5) ،  دبیرخانه این دوره از جشنواره اعلام کرد: «به دلیل استقبال و درخواست داوطلبان شرکت کننده در پنجمین دوره جایزه و جشنواره همایون خرّم ( نوای خرّم 5) مهلت ثبت نام و ارسال آثار این دوره از جشنواره تا پایان روز 5شنبه دهم آبان ماه 1397 تمدید شد.

“نظر به اینکه آثار ارسالی باید مورد بازبینی دقیق هیات داوران قرار گرفته تا برگزیدگان مرحله نهایی مشخص شوند و همچنین محدودیت زمانی و کثرت داوطلبین بدیهی است این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.”

نوازندگان کلیه سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از 18 سال) می‌توانند با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام اساتید روح‌الله خالقی، مجید وفادار، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم‌، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسداله ملک که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی در این جشنواره شرکت نمایند.

پنجمین جایزه و جشنواره همایون خرّم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی و با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی نسل جوان و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری«رادنواندیش» و خانواده استاد همایون خرّم، با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذر ماه 1397 برگزار می شود.

@Navaye_khorram

khorramfestival.com

نقد وظیفه نظارتی دفتر موسیقی؛ لزوم تعریف مدون وظایف نظارتی دفتر موسیقی/ نظارت مقدم بر کنترل است

مولف کتاب «طرح جامع موسیقی کشور» معتقد است هنوز تعاریف مشخصی از «نظارت»، »ارزیابی» و «کنترل کیفی» از سوی متولیان فرهنگ از جمله دفتر موسیقی ارشاد ارائه نشده است.

بردیا صدرنوری نوازنده، ناشر و مولف کتاب «طرح جامع موسیقی کشور» در گفتگو با خبرنگارمهر با اشاره به چالش‌ها و مشکلات پیش روی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در حوزه نظارت کیفی آثار موسیقایی بیان کرد: حوزه تخصصی و تحصیلی من در دانشگاه مهندسی و مدیریت است و آنچه بنده در طول تحصیلات دانشگاهی فرا گرفته‌ام دلالت بر این نکته دارد که بین «نظارت» و «کنترل کیفیت» و بین «ایجاد محدودیت» و «مراقبت» تفاوت‌های زیادی وجود دارد و می‌توانیم درباره هرکدام از این‌ها تحلیل‌ها و بررسی‌های علمی‌ زیادی انجام دهیم.

صدرنوری نکته مهم در چارچوب وظایف نظارتی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ارایه نشدن تعاریف فوق و چگونگی اعمال آن‌ها به ذی‌نفعان یعنی هنرمندان و موسسات فرهنگی و هنری و اهالی فرهنگ و هنر دانست.

مدیر موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» ادامه داد: شما به وظایف مدون دفتر موسیقی توجه کنید، اولین بند آن تدوین سیاست‌های اجرایی، هدایتی و حمایتی برای اعتلای موسیقی ایرانی است. یعنی می‌بایست مجموعه‌ای از روش‌ها و شاخص‌ها طراحی و تدوین و به صورت شفاف در اختیار همگان قرار گیرد تا هم دست اندرکاران اداری و هم هنرمندان و موسسات بدانند چگونه عمل کنند تا دچار برخوردهای سلیقه‌ای و یا انحرافات اجرایی نشوند.

نظارت مقدم بر کنترل است

صدرنوری در تبیین مفاهیم نظارت و کنترل گفت: باید توجه شود که بین نظارت (Supervision) و کنترل (Control) در ادبیات علمی‌ تفاوت وجود دارد. وقتی در حوزه مدیریت بحث «نظارت» به میان می‌آید، یعنی شما فرآیند انجام کار را مشاهده می‌کنید و بر اساس یک مجموعه سنجش و مقایسه با یک سری استاندارد، انحرافات احتمالی یا صحت انجام کار را مشخص می‌کنید. اما در «کنترل»، شما با اقدامات اجرایی خود انحرافات را به نقطه درست یا به حداقل می‌رسانید و عملیات اصلاحی انجام می‌دهید.

وی افزود: بنابراین تعاریف، نظارت مقدم بر کنترل است. در این میان آنچه مهم است شفاف بودن چگونگی عمل و پرهیز از زیاده‌روی‌ها و خروج‌های احتمالی از منطق‌های قانونی است. به‌عنوان مثال وقتی معاونت فرهنگی ارشاد به یک کتاب مجوز رسمی‌ می‌دهد و بعد برای استفاده از محتوای همان کتاب (شعر یا هر روایت دیگر) در یک موسیقی یا تئاتر مجبور به اخذ مجوز دوباره هستید، یعنی متولیان امر فرهنگ به یک اجماع نظر در مورد شاخص‌های ارزیابی، نظارت و کنترل نرسیده‌اند. برای همین دیده می‌شود با تغییر مدیریت‌ها و حتی کارمندان، تفاوت در رویه‌ها ایجاد می‌شود. این امر مربوط به یک دوره مدیریتی خاص هم نیست و همواره این معضل وجود داشته است.

آیا شاخصه‌ها تعیین و تعریف شده اند؟ سنجض و ارزیابی شاخصه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ اگر تعریف شده‌اند چگونه است که اینقدر اشعار و ترانه‌های بی‌محتوا، ملودی‌های وارداتی، اجرای غیرزنده (پلی بک) بر روی صحنه کنسرت به چشم می‌خورد.  اساسا  آیا در این فضا شعر حافظ و سعدی و فردوسی نیازمند اخذ مجوز است!؟ مدیر موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» با بیان این نکته که برای ساماندهی این فضا قطعا باید در تعاریف واژگان کلیدی به تفاهم رسید، گفت: بازهم تاکید می‌کنم در نهادی مانند دفتر موسیقی ارشاد باید مشخص شود که موضوع «نظارت» بر اساس چه شاخصه‌هایی انجام می‌شود. اصلا در این چارچوب، نظارت کیفی روی چه موضوعی استوار است؟ آیا این نظارت روی فرآیند است یا روی محصول؟ آیا شاخصه‌ها تعیین و تعریف شده‌اند؟ سنجش و ارزیابی شاخصه‌ها چگونه انجام می‌شود؟ اگر تعریف شده‌اند چگونه است که این‌قدر اشعار و ترانه‌های بی‌محتوا، ملودی‌های‌ وارداتی، اجرای غیرزنده (پلی بک) بر روی صحنه کنسرت به چشم می‌خورد. اساسا آیا در این فضا شعر حافظ و سعدی و فردوسی نیازمند اخذ مجوز است!؟

نقش صداوسیما در تخریب سلیقه موسیقایی مردم

صدرنوری اظهار کرد: در تمام کشورهای دنیا بسته به نظام سیاسی و اجتماعی موجود، نظارت و حتی ممیزی هم هست، اما وجه تمایز ما با آن‌ها در این است که آن‌ها روی عرضه موسیقی خوب تاکید بسیار ویژه‌ای دارند. آن‌ها از موسیقی فرهنگی حمایت می‌کنند و از کودکی گوش‌ها را به شنیدن موسیقی خوب عادت می‌دهند، از طرفی آنقدر تنوع موسیقایی وجود دارد که شنونده می‌تواند دست به انتخاب بزند. اما شما در ایران خیلی حق انتخاب موسیقایی ندارید. صداوسیما به عنوان فراگیرترین رسانه در بسیاری مواقع، بدترین نوع موسیقی را به خورد مردم می‌دهد و مهمترین نقش را در تنزل سلیقه موسیقایی مردم و خراب کردن گوش مردم داشته است.

 طراح و مدیر برگزاری جشنواره موسیقی نوای خرم افزود: همواره و در طول سنوات، سیاست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ بر اساس محدودیت‌ها و مضایقی که برایش وجود داشته، سیاستی منفعلانه بوده است که به نظر باید روی آن یک باز تعریف اساسی کرد و تا جایی که اطلاع دارم این اتفاق در حال انجام است و در تلاشند تا رویه‌ها را بازنگری کنند. البته ما طی سال‌های گذشته در کتاب «طرح جامع موسیقی کشور» به این موضوع اهمیت فراوانی دادیم. من معتقدم باید روی سه حوزه «هدایت»، «حمایت» و «نظارت» دریچه نویی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد گشوده شود تا دوستان تکلیف شان را با خود، با متولیان فرهنگ و هنر، با هنرمندان و موسسات هنری و با مردم مشخص کنند و بر اساس یک نقشه راه بتوانند در جهت حمایت از تولید آثار موسیقایی متناسب با فرهنگ ایرانی تسهیلاتی را برای هنرمندان و مخاطبان فراهم کنند.

شفاف نبودن برخورد سلیقه‌ای به همراه دارد

صدرنوری افزود: در برخی کشورهای اروپایی از مالیاتی که اخذ می‌گیرند به طبقات ضعیف‌تر جامعه سهمیه بلیت کنسرت، تاتر و سینما می‌دهند تا آن‌ها هم از این حوزه بهره‌مند شده و احساس نامناسبی در کنار طبقات قوی‌تر نداشته باشند. ما باید به این مفهوم برسیم که حمایت یا نظارت در چه سطحی باید تعریف شود؟ قطعا در این شرایط است که هم نوع موسیقی فاخر این سرزمین از نسل گذشته چون موسیقی خرّم‌ها و بدیعی‌ها گرفته تا نسل فعلی چون علیزاده‌ها و کلهرها به درستی معرفی شده و هم وجه تجاری و اقتصادی موسیقی ما که لازمه ادامه حیاتش است دارای چارچوبی نظام‌مند می‌شوند.

این نوازنده پیانو تاکید کرد: دیگر وقت آن رسیده که حلقه مفقوده موسیقی ایران را با کمک یکدیگر پیدا کنیم. ما باید به دستورالعمل مشخصی در حوزه هدایت، حمایت و نظارت‌های دولتی برسیم و بدانیم که با در نظر گرفتن چنین رفتارهای مدیریتی است که می‌توانیم شرایط کیفی فعالیت‌های موسیقایی کشور را ارتقا بخشیم. من به هیچ عنوان مخالف نظارت و حتی کنترل نیستم، اما قطعا باید قاعده مند، رویه مند و شفاف باشد.

وی در پایان گفت: اگر اینگونه نباشد با رفتن یک مدیر یا کارمند و ورود یک مدیر یا کارمند جدید همه چیز تغییر پیدا می‌کند. متاسفانه این معضل چالش کلی نظام اداری کشور و بسیاری از سازمان‌هایی است که به نوعی با مجوز دادن سر و کار دارند و این ناشفافی است که برخوردهای سلیقه‌ای را به دنبال دارد و نقطه شروع بسیاری از رانت‌ها و فسادهاست. اغلب فعالیت‌های مدیریتی ما در حوزه فرهنگ و هنر قائم به فرد است که فضای موجود را دچار چالش می‌کند. از طرفی حوزه مظلوم فرهنگ و هنر به شدت دچار آفت سیاست زدگی و برخوردهای سیاسی است و همین جاست که باید با استفاده از علوم مدیریتی به فکر آرام تر کردن فضا برای انجام کارهای کیفی‌تر باشیم.

نکوداشت خواننده «سحرگهان» در تالار وحدت

آیین نکوداشت قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایران روز یکشنبه چهارم شهریور ماه با حضور تعدادی از علاقه مندان و هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

آیین نکوداشت قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایران ساعت ۲۱:۳۰ روز یکشنبه چهارم شهریور ماه توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نواندیش» به مدیریت بردیا صدر نوری و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

در این مراسم که با حضور پیشکسوتان، هنرمندان برگزار می شود، ارکستر «مهر» به رهبری ناصر ایزدی و خوانندگی امیر رفعتی و محمد صرفه­ جو چند آهنگ از هنرمندان سرشناس ایرانی را اجرا می کنند. پخش نماهنگی از زندگی و فعالیت های قاسم رفعتی به همراه اظهارنظر تعدادی از هنرمندان موسیقی کشورمان درباره این هنرمند و اجرای همنوازی پیانوی بردیا صدرنوری و ویولن علیرضا چراغچی بخش های دیگر مراسم را تشکیل می دهند.

استاد قاسم رفعتی فراگیری موسیقی را از ۱۲ سالگی زیر نظر مسعود حسنخانی آغاز کرد و طی این مدت به فراگیری گوشه ها و مقام های آواز ایرانی پرداخت. وی برای گسترش آموخته های خود نزد محمود کریمی رفت و بیش از هفت سال به تکمیل آموخته های خود پرداخت.

این خواننده موسیقی ایرانی طی دهه های گذشته ضمن تولید چندین اثر ماندگار با هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، حسین یوسف زمانی، حسن یوسف زمانی و بسیاری دیگری همکاری داشت. آواز «سحرگهان» استاد رفعتی سال‌های متمادی است که در ماه رمضان از رسانه ملی پخش می‌شود.

آیین نکوداشت قاسم رفعتی خواننده پیشکسوت موسیقی ایران ساعت ۲۱:۳۰ روز یکشنبه چهارم شهریورماه در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

علاقه­ مندان به حضور در این مراسم می­توانند ضمن تماس با مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش با شماره تلفن 8-88528147 کارت ورود در این مراسم را دریافت نمایند.